Monday 21 July 2014

Kawasan tadahan air MELAKA

Assalammualaikum w.b.t

Negeri MELAKA tempat tumpah lahirnya saya disini. Anda bagaimana? Antara daerah terbesar di MELAKA sila lihat peta.


Tahukah anda?

SISTEM BEKALAN
Melaka pada masa ini mempunyai tiga empangan iaitu Empangan Durian Tunggal, Empangan Jus dan Empangan Asahan yang mampu menampung isipadu maksimum iaitu kira-kira 75 bilion liter air.
Selain empangan, Melaka turut mempunyai tiga kolam tadahan utama iaitu Kesang Satu, Kesang Dua dan Tasik Ayer Keroh selain kolam tadahan kecil serta fasiliti yang lain.
Krisis air 1991 juga menyaksikan penukaran sumber air mentah bagi loji rawatan air utama negeri ini iaitu Loji Bukit Sebukor iaitu daripada Sungai Putat di Batu Berendam kepada Sungai Melaka di Batu Lapan, Durian Tunggal di sini.
Selain sumber air mentah daripada Sungai Melaka yang membekalkan lebih 300 juta liter air sehari, negeri ini juga memperolehi sumber air mentah daripada Sungai Gerisik di Muar sebanyak lebih 100 juta liter sehari dan Sungai Kesang lebih 54 juta liter sehari.
Menurut Idris, apa yang menarik adalah kesemua empangan, kolam tadahan, sungai dan fasiliti air di negeri ini sebenarnya "berhubung" antara satu sama lain sama ada secara semulajadi atau buatan.
Memberikan contoh Empangan Durian Tunggal sekiranya dilihat daripada mata kasar terpisah dengan sungai dan kolam takungan lain, tetapi sebenarnya mempunyai 'talian air' semulajadi dengan Sungai Kesang dan kolam tadahan di Kesang.
"Sekiranya mahu kita boleh gunakan talian air itu sepenuhnya bagi mengalirkan air ke Empangan Durian Tunggal, tetapi proses itu tidak semudah buka tutup suis seperti bagi pengagihan elektrik...kita perlu pam air dan lakukan pelbagai perkara," katanya.

Baca lebih lanjut DISINI untuk pengurusan air MELAKA .

Berkenaan sumber air, pernahkah anda mengambil kira bagaimana tahap penulenan air dari paip rumah anda? Walaupun air nampak bersih TETAPI hakikat sebenarnya terdapat banyak unsur didalam air tersebut, Jadi sebagai agent COWAY, saya sangat mencadangkan anda membuat pemasangan penapis air untuk mendapatkan sumber penulenan yang lebih bersih sehingga 0.0001 micron.

Penapis air COWAY dengan penyelidikan yang telah dilakukan, anda tidak perlu risau dengan kualiti air yang dibekalkan. Dengan sistem penapisan menggunakan 6 penapis, COWAY memastikan pengguna dapat minum air bersih mengikut piawaian.


Anda tidak perlu pening untuk mengkaji tentang penapis air COWAY ini kerana, syarikat COWAY mempunyai pusat Penyelidikan dan Pembangunan Coway sendiri iaitu Institut Teknologi Alam Sekitarnya yang terletak di National University of Seoul.



Jika anda berminat untuk melakukan pemasangan Penapis Air COWAY
Sila hubungi saya , Health Planner Saffiyah PM 012-387 5531
Online application di seluruh negeri di Malaysia

No comments:

Post a Comment