Monday 14 July 2014

Air paip rumah

Assalammualikum w.b.t

Anda pernah merangcang untuk memasang penapis air dirumah? Tapi kenapa perlu memasang penapis air?

external filtering
Ini ialah "hasil" air dari penapis di luar rumah saya, 2 tahun yang lepas (2012) saya tiada ilmu tentang penapis air, jadi saya telah membeli penapis air luar dan penapis dalam rumah .Apa yang saya fikir ketika itu ialah URGENCY, saya harus menggunakan penapis air untuk MENJIMATKAN MASA dan mendapatkan KEMUDAHAN tanpa perlu memasak air. Selain itu juga, saya sedar air sememangnya kurang bersih dan banyak tambahan ubat dalam proses merawat air bersih.

Justeru itu, tanpa membuat penyelidikan jangka panjang, saya terus membeli secara CASH!!! penapis air jenama "M****" . Alhamdulillah hampir dua tahun menggunakan tanpa rasa was-was. Terima kasih juga la kepada penapis air tersebut. TETAPI detik yang membuatkan saya mula mengambil berat tentang isu penapis air ialah tentang SERVICE dan QUALITY air yang saya minum dari penapis yang saya beli.

Gambar dibawah ini ialah basic "filtering system" penapis air jenama COWAY. Kehalusan air ditapis sehingga 0.0001. Jika dulu saya tidak paham apa-apa tentang kepentingan tahap kehalusan air, saya kongsikan sedikit dengan anda sebagai general info sistem penapis air COWAY.

concept filter COWAY

Dari sumber air mentah , air sememangnya ada kandungan bahan seperti tanah, pelbagai bau, pelbagai rasa, habuk, kuman, bakteria, virus, karat dan sebagainya. Benda asing ini akan dirawat dipusat rawatan atau logi air. Setelah itu, sumber air yang dirawat akan diedarkan kepada paip rumah.Persoalannya ialah, berapa bersih tahap kebersihan air yang berada dalam salur paip rumah?? Pada level apa tahap kehalusan air yang telah dirawat? Ini la yang harus anda pertimbangkan. Air paip sememangnya nampak jernih dan bersih akan TETAPI bagaimana kandungan bahan kimia seperti clorin, sisa karat dari paip besi, kuman, virus, bau, rasa dan lain-lain.

Dengan penapis air COWAY, sumber air dari paip rumah anda akan melalui beberapa sesi penapisan sebelum anda direct minum dari water purifier COWAY. Jika anda perhatikan, bacaan tahap kehalusan air bermula dari 1000 - 0.0001. Secara kasarnya, filter pertama, plus sand akan menapis benda asing seperti tanah/pasir, selepas itu filter kedua yang dipanggi pre-carbon akan menapis benda asing seperti rambut dari sumber air, filter ketiga iaitu membrane membantu menapis bakteria, filter ke-4 iaitu post-carbon menapis smoke & bau , filter ke-5 , dust fine akan menapis habuk dan terakhir ialah ceramic.(will be update in details later)

Alhamdulillah tahun ni 2014 baru la berkesempatan menukar kepada penapis COWAY!! Lebih mudah dan dipercayai dengan service yang dilakukan secara routine dalam masa kontrak sewa beli bulanan RM140 SAHAJA!!! Saya rasa lebih yakin dengan qualiti air yang saya minum terus dari paip rumah.

penapis air COWAY jenis Metro

Jika anda berminat untuk melakukan pemasangan Penapis Air COWAY
Sila hubungi saya , Health Planner Saffiyah PM 012-387 5531
Online application di seluruh negeri di Malaysia

No comments:

Post a Comment